Späť

Neviete, ako zastaviť únavu, či svalové kŕče počas leta? Zjavne vám chýbajú tieto minerály

Pridal: Počet zobrazení: 181

Leto predstavuje ten najkrajší čas v roku. Slnečné lúče nás nabíjajú energiou a rozžiaria každý náš deň. Keď však letné teploty prekročia príjemnú hranicu, môžeme pociťovať nepohodu, či záťaž. Čo ju spôsobuje? Ten horší prípad je, keď sa dostaví aj dehydratácia. Ako zabojovať v letnom období proti záťaži, ako je únava - vyčerpanosť, či svalové kŕče?

Neviete, ako zastaviť únavu, či svalové kŕče počas leta? Zjavne vám chýbajú tieto minerály

Či už ste milovníkom leta, alebo nie, dlhé horúce dni predstavujú pre organizmus záťaž. Prečo? Ostré slnko, zvýšená teplota vzduchu a k tomu aj telesný pohyb vedú k nadmernému poteniu

► Telesný pot obsahuje: vodu, laktát (kyselina mliečna), močovinu, ióny, minerály: horčík, vápnik, draslík, sodík (NaCI - chlorid sodný - soľ) a stopové prvky minerálov. Ak počas iných mesiacov telo potením stratí okolo 0,5 litra vody denne, v letnom horúcom období to môže byť aj 5 litrov za deň.

Nedostatok týchto pre telo nevyhnutných látok, o ktoré telo pri potení v letnom období prichádza v omnoho väčšej miere, možno pozorovať na týchto prejavoch: bolestivé svalové kŕče, slabosť, únavu, ospalosť, závrate, až celkový kolaps.

Okrem vody, medzi najvýznamnejšie minerály, ktoré telo prirodzene potrebuje a najviac ich v lete potením stráca, patrí CHLORID SODNÝ, HORČÍK a DRASLÍK

Pre porovnanie, jeden liter potu priemerne obsahuje:  1,5-3,5 g NaCI (kuchynská soľ)  0,5-2,5 g Mg (horčík)  0,1-0,3 g K (draslík)  Relatívne malé množstvo vápnika a stopových prvkov.

 

Minerály, ktoré počas leta nevyhnutne potrebujete

► HORČÍK [ Magnézium • Mg ]

Najmä horčík - magnézium je pre organizmus nevyhnutný a k jeho najväčším stratám dochádza práve pri extrémne vysokých teplotách. Tie bývajú v lete dokonca často skombinované so zvýšenou fyzickou aktivitou, napríklad cyklistikou, jazdou na kolieskových korčuliach a ďalšími obľúbenými prázdninovými športami, ktoré stratu horčíka násobia.

Okrem toho je horčík katalyzátorom biochemických reakcií, dohliada na metabolizmus a produkciu energie. V dobrom stave udržuje aj cievy a stará sa o to, aby náš nervový systém a aj svaly skvelo fungovali. Jeho nedostatok môže spôsobiť okrem iného aj bolestivé svalové kŕče alebo podráždenosť či náladovosť.

Zdroje horčíka: listová zelenina, strukoviny, orechy, ovsené vločky, banány alebo aj tmavá čokoláda.

 

► DRASLÍK [ Kalium • K ]

Nemenej dôležitým prvkom je draslík, ktorého hladinu v tele môžu znižovať hnačky, zvracanie, potenie pri športe, pobyt v saune, pri ťažkej fyzickej práci, zvýšené potenie počas letných horúčav. Pri jeho nedostatku stúpa krvný tlak, srdcová činnosť sa stáva nepravidelnou, objavuje sa ospalosť a svalové kŕče. Nedostatok draslíka môže vážne ohroziť rytmus srdca, až jeho zástavu.

Draslík hrá niekoľko úloh v ľudskom tele: zachováva rovnováhu vody v bunkách • podporuje správne fungovanie svalov a nervov • ovplyvňuje činnosť srdca • je potrebný pri elektrochemických dejoch v organizme vo veľkých množstvách • pomáha z tela odstraňovať škodlivé látky • je dôležitý pre správny rast • udržiava pokožku zdravú • stimuluje činnosť obličiek pri zbavovaní sa toxicity • podieľa sa na zachovávaní rovnováhy pH v tele.

Zdroje draslíka: hovädzia pečienka a mäso, fazuľa, banány alebo hrozno. Taktiež sušené mlieko, no nájdeme ho aj v bežnom mlieku a mliečnych výrobkoch, rybách, sóji a zemiakoch.

 

► SOĽ [ CHlorid sodný • NaCl ]

Biele stopy na spotenom oblečení, to je chlorid sodný alebo kuchynská soľ. Je to látka pre telo veľmi dôležitá. Podieľa sa na udržiavaní rovnováhy tekutín a na výške krvného tlaku, na správnej funkcii srdca, svalov a nervov alebo je dôležitá aj na vstrebávanie látok v čreve. Jej nedostatok hrozí najmä počas horúcich dní, prípadne pri hnačkách alebo zvracaní. Výsledkom môže byť slabosť, únava, závrate, bolesť hlavy, svalové kŕče až celkový kolaps.

 

Ako predísť dehydratácii?

To, že v letnom období treba denne vypiť minimálne dva až tri litre tekutín, podľa potreby i viac, netreba vôbec zdôrazňovať. Ideálnym nápojom je čistá voda. Lepšou alternatívou je voda, ktorá po úprave obsahuje ióny minerálov a má lepšie hydratačné účinky, tzn. lepšie preniká k bunkám. Možnosti sú nasledovné:

Filtrovaná voda, ktorá po filtrácii vo filtračnej kanvici získa alkalické minerály. Alkalická filtrovaná voda má mierne zvýšené hodnoty pH a aj mierne antioxidačné vlastnosti (ORP).

Ionizovaná voda, ktorá je upravená v ionizátore vody, získa širšie rozpätie hodnôt pH a ORP (podľa nastavenia), inými slovami je zdrojom iónov minerálov, elektrolytov, či molekulárneho vodíka.

 

Jednoduchý spôsob, ako doplniť stratené minerály potením

Leto ponúka množstvo čerstvej zeleniny a ovocia, ktoré sú zdrojom potrebných minerálov a aj vitamínov. Otázka je, či tento príjem postačuje pokryť zvýšenú stratu minerálov počas letných dní. Zistíte to jednoducho. Ak pociťujete nepohodu, napriek dostatočnému pitnému režimu a bohatej strave na minerály, potom je určite vhodné doplniť tie látky, ktoré ako prvé odchádzajú potením von z tela.  

Ideálnym a jednoduchým riešením je doplniť do vody tekuté minerály s obsahom soli, horčíka, draslíka, sodíka a ďalších stopových prvkov a takto počas dňa s príjmom tekutín pravidelne dopĺňať aj potrebné minerály, ktoré telo stráca potením.

 

► V jednom dúšku: Voda + Horčík + Draslík + Soľ + ďalšie minerály

Tekuté minerály si môžete pridať do bežnej vodyfiltrovanej a aj do ionizovanej vody. Ale aj do džúsu, či ovocnej šťavy.

Ponuku tekutých minerálov nájdete na tomto odkaze: Minerály a vitamíny

 

Minerály tekuté Horčík Draslík Soľ

 

► Nezabudnite v lete aj na B-éčka

Nato, aby naše telo zvládlo vnútro-nervovú komunikáciu a rôzne metabolické funkcie, nutne potrebuje vitamíny skupiny B. Ak vaše telo nemá dostatok vitamínov B, musí sa viac zaťažovať, a tým pádom produkuje aj viac potu. Vitamíny skupiny B je možné získať zo stravy, alebo formou doplnkov stravy, ako sú napr. pivovarské kvasnice.

Tu je niekoľko potravín bohatých na vitamíny B: celozrnný chlieb, cereálie, ryby, vajíčka, mäso, orechy, zelenina (sladké zemiaky, avokádo, mrkva, hrášok). 

Vedeli ste, že keď sa vitamíny skupiny B užívajú pravidelne a dlhodobejšie, tak fungujú ako účinný repelent proti komárom a inému hmyzu? Vôňa B-éčka, ktorá sa vylučuje cez pokožku, odpudzuje nepríjemný hmyz. 

Vitamíny skupiny B

 

.

 

Pokiaľ máte otázku, tak ju napíšte nižšie do komentárov. Rada odpoviem :)

Ak sa vám článok páčil, alebo vám dáva zmysel, dajte mu Páči sa mi. Ak môžu tieto informácie pomôcť niekomu z vášho okolia, zdieľajte ho zo svojimi priateľmi.

 

Bakterie virusy plesne parazity rady navody skusenosti HarmonyNature

 

Ak kliknete myšou na ľubovoľné farebné (červené) slovo pred ktorým je znak malej šípky (), otvorí sa Vám o tom viac informácií. Ak niektorý odkaz nefunguje, budem rada, keď mi o tom napíšete na mail: office@harmonynature.sk.

 

Upozornenie: Tento článok má informatívny charakter, obsah pochádza z dostupnej literatúry a Internetu. Jej autorom nie je lekársky, alebo zdravotnícky školený odborník a nenesie žiadnu zodpovednosť v prípade nesprávneho použitia liečivých rastlín, odvodených produktov, alebo pri aplikovaní jednotlivých liečebných metódach. Pri akútnych zdravotných problémoch vyhľadajte svojho lekára.

Obsah stránky podlieha ochrane autorských práv. Preberanie, kopírovanie, šírenie článkov alebo ich častí bez súhlasu prevádzkovateľa je zakázané.

 

 

Táto stránka je chránená programom reCAPTCHA a spoločnosťou Google. Platia Pravidlá ochrany osobných údajov a Zmluvné podmienky.

Prihlásenie

Súbory cookies používame, aby sme zabezpečili funkčnosť týchto webových stránok. Viac informácií